Waarom de nieuwe iPhone en de ARkit een game changer zijn voor bedrijven


Wij vonden het ongelooflijk nieuws, we werden van onze stoel geblazen bij de beelden van de nieuwe iPhone en haar mogelijkheden. Net zoals Apple geloven ook wij dat de wereld er weer een stukje anders zal gaan uitzien… letterlijk dan! De ARkit zorgt voor gigantische opportuniteiten voor merken, fabrikanten, ontwikkelaars en dienstverleners. Alleen is het als leek niet altijd even makkelijk om goed te begrijpen wat nu precies de mogelijkheden en opportuniteiten zijn. Hiermee helpen we je graag een handje.

Wat is AR?

Laat ons beginnen bij het begin. Voor de meesten is augmented reality wel een bekend begrip, maar begrijpt men ook wat het juist inhoudt? Augmented reality betekent letterlijk “toegevoegde realiteit”. Het is een live beeld van de werkelijkheid waaraan digitale elementen worden toegevoegd. Dit kan door middel van een headset of bril maar ook door de camera van een smartphone of tablet. Deze laatste mogelijkheden hebben zonet even een gigantische boost gekregen met de lancering van de nieuwe iPhones en de verdere ontwikkeling van ARkit in het algemeen. Nu Apple, net als Android eerder, mee op de AR trein springt, betekent dit onvermijdelijk dat het ingeburgerd wordt bij het grote publiek. Als bedrijf doet u er goed aan om de mogelijkheden eens van naderbij te onderzoeken.

Wat zijn nu precies de mogelijkheden?

Wel, de mogelijkheden zijn zo uitgebreid en ongelimiteerd dat een opsomming deze teniet zou doen. The sky is the limit. Letterlijk. Er zijn nu al verschillende cases bekend die de onbeperkte mogelijkheden aantonen. Even zoeken op Youtube op ARkit en je ziet al een aantal voorbeelden van de mogelijkheden met de ARkit. Naast deze cases zijn er nog ontelbaar veel scenario’s zelf te bedenken, afhankelijk van het product of dienst die u verkoopt.

AR speelt in op customer centricity

De consumentenmarkt is vandaag zo geëvolueerd dat de klant zoveel mogelijk zelf wil doen, zelf bepalen, configureren, testen, vooraleer tot aankoop over te gaan. Hoe minder barrières, hoe laagdrempeliger, hoe meer interactiviteit, hoe hoger het engagement, hoe hoger de beleving, hoe sterker de herinnering, en ga zo maar door. De unidirectionele marketing van weleer heeft daardoor een groot stuk van zijn impact verloren. Daarom wordt met snel tempo ingezet op ‘tools’ die de digitale interactie met de klanten stimuleren. Showrooms worden interactiever, producten worden online geconfigureerd en besteld, in een VR omgeving worden producten uitgelicht, bestudeerd en beleefd. Wel, hier komt Augmented Reality nu ook met trots bij aanschuiven. AR is een tool die binnenkort in iedereen zijn broekzak steekt, en die de beleving van en interactie met producten nog veel persoonlijker en intenser maakt. En net dit biedt voor bedrijven heel veel opportuniteiten. Het ontwikkelen van hoge kwaliteit 3D beelden en interactieve scenario’s is reeds langer mogelijk. Daar kunnen onze klanten en de tools die we voor hen ontwikkelden reeds langer van getuigen. Als we het vanuit de customer journey gaan bekijken, dan kan AR voornamelijk ingezet worden in de awareness en consideration fase, maar het kan ook gewoon een tool op zich zijn. Daar hoort wel een woordje uitleg bij natuurlijk, men kan het best het potentieel aantonen door er enkele concrete voorbeeldcases bij te nemen.

Voorbeeldcase 1: meten met AR

Dit is een goed voorbeeld van hoe AR een proces kan vergemakkelijken en iets heel toegankelijk kan maken. Stel je voor dat je als doe-het-zelf zaak zo’n applicatie kan aanbieden? Wie wil nu niet zijn ruimte kunnen opmeten in 10% van de tijd dat je er normaal gezien voor nodig hebt? +1 brand awareness

Voorbeeldcase 2: shoppen met AR

Deze cases kunnen worden toegepast op veel producten en sectoren. Online meubels bekijken en twijfelen of deze wel passen bij je interieur… of twijfelen of je ruimte wel groot genoeg is. AR maakt hier komaf mee. Naast het feit dat de consument live ziet hoe het er zal uitzien op de plaats die hij wil, kan hij het ook nog eens real time gaan configureren. Dit brengt een webshop naar een heel nieuw niveau. AR is een game changer!

Hoe kan je hier op inspelen?

Het feit dat de ARkit en ARcore helemaal ingeburgerd gaan geraken is één ding. Maar daarmee heb je natuurlijk nog je content niet. Dat is waar wij op het toneel komen! Met ons in-house team van meer dan 10 professionele VR/AR developers zijn er geen beperkingen. Onze doelstelling is om samen met de klant te gaan denken wat voor concept kan gaan werken. Elke case heeft een unieke benadering nodig, elke case heeft een eigen doelstelling. Neem contact op en brainstorm samen met ons over hoe je de wereld van jouw klant kan gaan veranderen!

 

 

Nanozine, neem vooral uw tijd!

In ons magazine willen we de verhalen vertellen van onze projecten, willen we dingen tonen die wij mooi vinden en onze interesses delen met u.

Download nanozine