Artikel De Tijd: Op bezoek in uw virtuele huis


Bron: http://www.tijd.be/dossier/startups/Op_bezoek_in_uw_virtuele_huis.9805381-8543.art

Hoe verkoop je iets dat er niet echt is? Met virtuele realiteit, uiteraard. Het Roeselaarse bedrijf Nanopixel ziet de vraag naar zijn installaties fors toenemen.

Ik sta in de living van een nieuwbouwappartement. Ik draai mijn hoofd en werp een blik in de keuken en de gang. Met een druk op de knop verander ik de kleur van de muren of de vloerbedekking, tot ik een combinatie vind die me perfect ligt. Met de controller in mijn hand loop ik door naar de slaapkamers en de badkamer, waar ik de douche even kan uitproberen. En dat allemaal in een appartement dat nog gebouwd moet worden.

In werkelijkheid bevind ik me in de demoruimte van Nanopixel, een bedrijf uit Roeselare dat zich gespecialiseerd heeft in toepassingen rond virtuele realiteit (VR). Steeds meer mensen kennen die technologie van filmpjes die in 360° gefilmd werden, en die je kan bekijken met speciale brillen of smartphonehouders zoals Google Cardboard. Nanopixel voegt daar een uitgekiend design en interactieve elementen aan toe om de ervaring helemaal echt te maken.

VR zit in een stroomversnelling, dankzij de geavanceerde hardware die nu op de markt komt, zoals de VR-headsets HTC Vive en de Oculus’, zegt oprichter en CEO Dietrich De Blander. ‘Er zullen nu ook pc’s op de markt komen met de nieuwe GTX 1080 grafische kaart, die geschikt is voor VR én die bovendien betaalbaar is. Ik verwacht dat we tegen 2018 voldoende krachtige hardware zullen hebben om ook thuis, via de computer, volwaardige VR-ervaringen te beleven. En er zullen nog extra dimensies bijkomen, zoals handschoenen waarmee je bepaalde materialen kan voelen.’

Quick-Step

Nanopixel werd in 2007 opgericht als specialist in visuele 3D renderings. Vooral de vastgoedsector was vragende partij voor beelden die nieuwbouwprojecten beter konden weergeven. Sinds enkele jaren bekwaamt het bedrijf zich in VR-toepassingen, die nu al zowat een derde van de omzet leveren.

‘We zijn er in 2014 mee begonnen op vraag van de vloerenfabrikant Quick-step. Zij werden geconfronteerd met een flessenhals wanneer de klanten een vloer moesten kiezen. Traditioneel gebeurt dat met stalen, maar dat beslissingsproces duurt lang en leidt tot veel twijfel bij de klant’, zegt De Blander.

De oplossing was een VR-app waarmee klanten de verschillende vloeren kunnen uittesten in een virtuele woonruimte. Ze kunnen de vloer én de kleur van de muren aanpassen om de juiste combinatie te vinden. De klanten kunnen hun voorkeuren meteen opslaan en krijgen achteraf een mail met hun selecties. Voor Quick-Step is het een interessante salestool. Het bedrijf overweegt de toepassing in al zijn showrooms te installeren.

 

Nanopixel ontwikkelde ook een verkooptool voor nieuwbouwprojecten. De bouwgroep Matexi gebruikt die voor zijn project ‘Pier Kornel’ in Aalst, de ontwikkelaar Sterea voor zijn project in Sterrebeek. ‘Oriëntatie is vaak moeilijk bij nieuwbouw. Met deze toepassing kunnen klanten zelf het gebouw en zijn omgeving verkennen. Op basis van de prijs, het aantal slaapkamers en vierkante meters stellen we dan een wooneenheid voor die ze virtueel kunnen bezoeken.’

Retail

Het Roeselaarse bedrijf probeert de technologie ook in andere sectoren aan de man te brengen. ‘We kiezen liefst voor uitdagingen. Onder meer in de retailsector zijn we bezig met een aantal projecten.’

Met een ligfiets over de Grand Canyon: net echt. © rv

Een mooie showcase in de entertainmentsector is de installatie die deze zomer in het Mechelse wetenschapscentrum Technopolis stond: bezoekers konden er een fietsritje maken op een kabel boven de Grand Canyon. Ze namen plaats op een echte ligfiets die vervaarlijk gaat trillen wanneer de virtuele rotsblokken naar beneden vallen of er een onweer losbarst.

Voor De Blander en zijn echtgenote Eline Taelman, die mee in het bedrijf zit, dringen zich intussen ook strategische beslissingen op. ‘We zouden volgend jaar graag de stap doen naar het buitenland, eerst Nederland en/of Duitsland. Het klopt dat er veel outsourcing gebeurt naar Oost-Europa, maar wij willen liever hierin België de beste mensen verzamelen.’ Het team zou tegen eind dit jaar van 15 naar 20 à 25 moeten groeien.

Nanopixel sluit daarnaast externe financiering niet uit. ‘Het liefst zouden we “smart money” aantrekken, aandeelhouders die ook expertise aanbrengen. En anders kunnen we altijd lenen bij de bank.’

SaveSave

 

Nanozine, neem vooral uw tijd!

In ons magazine willen we de verhalen vertellen van onze projecten, willen we dingen tonen die wij mooi vinden en onze interesses delen met u.

Download nanozine