2018, het jaar dat AR mainstream wordt?


Magic Leap

We staan opnieuw een stapje dichterbij de toekomst van Augmented Reality (AR). Magic Leap, de geheimzinnig startup uit Florida heeft onlangs hun langverwachte AR-bril voorgesteld aan het grote publiek. De headset, Lightwear genaamd, zal “geweldige, intuïtieve, ervaringen” creëren, aangedreven door een op de heup gemonteerde computer. Het systeem werkt met een handheld-controller met “krachtregeling en haptische feedback… voor een vloeiende, zintuigelijke ervaring”.

AR & Architectuur

In tegenstelling tot Virtual Reality (VR), die een volledige virtuele omgeving creëert, legt AR digitale inhoud op de bestaande omgeving rond ons. Voor designers en architecten betekent dit dat ze de architectuur en het interieur van een gebouw kunnen ervaren samen met hun klanten wanneer het nog in een vroeg stadia van het ontwerp zit. Het stelt hen ook in staat om digitale informatie te projecteren op architectonische modellen. Dit lost een probleem op dat dat alle architecten tegenkomen - een project van het scherm in de fysieke ruimte krijgen.

via GIPHY

AR & Industrie

Voor de industriesector zal AR de komende jaren ook een vast begrip worden. Magazijniers zullen bijvoorbeeld de voorraadstatus van hun producten in real time kunnen raadplegen door een wandeling te maken door het magazijn en gewoon naar de rekken te kijken. Een nieuwe werknemer kan gebruik maken van een AR bril om een digitale, geanimeerde handleiding op te vragen voor ieder onderdeel van een bepaalde machine.

via GIPHY

AR & Onderwijs

AR zal ook een plaats hebben in het klaslokaal van de toekomst. Uit onderzoek blijkt dat visuele input tijdens het leren een positieve invloed heeft op de leerkwaliteit. AR kan gebruikt worden om bijvoorbeeld 3D objecten of grafieken uit een handboek te laten verschijnen. Deze grafieken kunnen gegenereerd worden aan de hand van de meest courante data. Dit heeft als bijkomend voordeel dat handboeken altijd up to date zullen zijn.

via GIPHY

AR & Musea

Ook in bezoekerscentra en musea zal AR een grote verandering teweegbrengen. Zo kan je een marmeren beeld voor jou zien in zijn origineel kleurenpallet om daarna via eenvoudige handgebaren door het volledige oeuvre van deze beeldhouwer scrollen.

via GIPHY

AR & E-commerce

Voor mensen die graag online shoppen zal het mogelijk worden om die mooie handtas uit het scherm te halen en te presenteren op de tafel in je woonkamer. Via een handgebaar pas je het materiaal, kleur of grootte aan. Deze interactie zorgt ervoor dat een klant een creatieve connectie aangaat met een product, wat ervoor zorgt dat een aankoop veel waarschijnlijker wordt.

via GIPHY

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. De mogelijkheden en toepassingsvelden van AR zijn werkelijk eindeloos.

AR in 2018

Wij bij Nanopixel volgen deze evolutie van heel dichtbij en zijn overtuigd dat AR de wereld zoals we deze vandaag zien en ervaren volledig zal veranderen op vlak van design, industrie, onderwijs, bezoekerservaringen en e-commerce. We werken dagelijks aan AR concepten waarmee onze klanten hun project of product naar een hoger niveau te kunnen brengen. We denken dat 2018 misschien wel het jaar is waarin AR mainstream gaat worden.

 

Nanozine, neem vooral uw tijd!

In ons magazine willen we de verhalen vertellen van onze projecten, willen we dingen tonen die wij mooi vinden en onze interesses delen met u.

Download nanozine