Hoe een doelgroep te overtuigen met VR — ING & Nanopixel


Elk bedrijf heeft hetzelfde doel: consumenten overtuigen van hun product of dienst. Er zijn allerlei manieren om een klant voor zich te winnen. Er zijn echter meestal zoveel spelers op de markt dat men altijd nieuwe manieren moet zoeken om in het oog te springen. Enkel een uitstekend product hebben, is lang niet genoeg en enkel de traditionele marketinginstrumenten inzetten, blijkt vaak ook onvoldoende. Men kan nog zoveel info geven over iets en alle voordelen opsommen: de beste manier om een doelgroep te overtuigen is wanneer je hem al die benefits kan laten beleven. Zoals de uitdrukking zegt, eerst zien en dan geloven. En dan hebben we het niet over de irritante reclamespotjes van schoonmaakmiddelen! We hebben het over écht het product ervaren.

Startups warm maken voor digitale betaaloplossingen

Een virtuele beleving is bijna net zo krachtig als een echte ervaring. Daarom heeft Nanopixel voor ING een virtual reality experience ontwikkeld. De bedoeling is om ondernemers en jonge bedrijven kennis te laten maken met de voordelen van verschillende nieuwe betaalmogelijkheden. Het betreft de diensten ePay en invoice solutions van ING en hun partnerships met Payconiq (een mobiele betalingsapp) en JOYN (een digitale klantenkaart). Voor deze VR experience gebruikten we de HTC Vive.

Man virtual reality experience ING Nanopixel

Hoe we het deden

De VR experience neemt de ondernemer virtueel mee — hij wordt voor even een chocolatier. In het begin krijgt de kijker een keuzemenu voorgeschoteld waarbij hij kan kiezen uit de vier bovengenoemde oplossingen. Elke keuze simuleert een realistische context. Je staat achter de toonbank en telkens wordt je met een ‘lastige’ situatie geconfronteerd. Zo wordt er bij ePay duidelijk gemaakt hoe veel tijd je kan besparen door online betalingen te ontvangen. In de VR experience moet je als verkoper verschillende keren op een knop duwen voor je al je geld ontvangen hebt, waarna er vervolgens wordt getoond hoe je met ePay slechts in één duw een gigantische kluis vol geld in één keer krijgt.

Het voordeel van invoice solutions wordt duidelijk gemaakt aan de hand van een spelletje. Links van de persoon is een open kist met vakjes te zien, vlak voor hem op de toonbank komen facturen te liggen in verschillende kleuren. De gebruiker krijgt vervolgens de opdracht om de facturen te sorteren in de kist. Dit wordt echter een onbegonnen werkje, want de facturen stapelen zich na enkele seconden al op en het moet snel gaan want de tijd loopt. Op deze manier wordt geïllustreerd hoe je met invoice solutions gemakkelijk al je facturen online kan bijhouden en doorsturen, wat heel veel papierwerk en tijd bespaart!

De benefits van de overige digitale oplossingen, Payconiq en JOYN, worden ook heel goed aangetoond. Bij Payconiq komt een klant binnen die wil betalen met heel wat kleingeld. Het is dan aan jou om het geld mooi op te bergen in de kassa. Al snel merk je hier ook de bedoeling; het is vervelend om dit telkens te moeten doen. De klant die vervolgens betaalt via de Payconiq betaal-app is in een mum van tijd afgehandeld. Bij JOYN, de digitale klantenkaart, komt een klant binnen met een portefeuille vol klantenkaarten. Je krijgt de opdracht om er de juiste klantenkaart uit te zoeken. Na een paar seconden wordt gezegd welke de juiste is. Het idee van één klantenkaart voor verschillende zaken wordt zo krachtig aangetoond, maar daar stopt het niet. De klant die binnenkomt is iemand zonder gezicht. Er wordt aangetoond dat die persoon misschien net jarig is, of al voor de zoveelste keer jouw winkel binnenkomt zonder dat je het beseft. Als zaakvoerder dus een gemiste kans om deze klant in de bloemetjes te zetten. Met een digitale klantenkaart worden al deze gegevens automatisch bijgehouden. Missie van de VR experience wederom geslaagd!

Vrouw ING Nanopixel VR Experience

Virtual reality als verkoopstool

Op deze manier kan VR een heel succesvolle verkoopstool zijn. Hoe kan je iets beter duidelijk maken aan iemand dan het die persoon zelf in real-time te laten ervaren? Een feitelijke opsomming van de voordelen of zelfs een filmpje dat alles illustreert kan moeilijk zo overtuigend zijn. Met virtual reality ben je 100% met de aandacht bij het gegeven en het laat ook een blijvende indruk na. Daarom geloven wij er sterk in dat real time rendering in vele gevallen the-way-to-go is!

 

 

 

 

Nanozine, neem vooral uw tijd!

In ons magazine willen we de verhalen vertellen van onze projecten, willen we dingen tonen die wij mooi vinden en onze interesses delen met u.

Download nanozine